مقالات

آسیاب هل در منزل | کاشت هل در خانه 09122076310

آسیاب هل

آسیاب هل در منزل و کاشت هل در خانه را می توانید در این مطلب بخوانید. هل بعد از زعفران یکی از گرانترین و خوش عطرترین ادویه‌ های دنیاست که می‌ توانید در تهیه انواع غذا، مربا، نوشیدنی، نان و شیرینی، پیتزا، لازانیا، ماکارونی از هل استفاده کنید و در کنار خواص فوق‌ العاده آسیاب هل از عطر آن لذت ببرید. بهترین نحوه مصرف هل، استفاده از پودر هل است چون استفاده از آن آسان‌ تر بوده و طعم غذا یا نوشیدنی را یکدست می‌ کند و زودتر جذب می‌ شود.

خواص استفاده از پودر هل | آسیاب هل در مصرف روزانه غذایی :

آسیاب هل در منزل | کاشت هل در خانه 09122076310

هل از گذشته های دور در آیورودا، پزشکی چینی و پزشکی یونانی به عنوان درمانی برای اختلالات گوارشی مورد استفاده بوده است. عصاره متانولی گرفته شده از هل جزئی است که به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته، نفخ شکم و گرفتگی معده کمک می کند. ارزش غذایی هل بنابر اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، هر ۱۰۰ گرم هل حاوی ۳۰۰ کیلوکالری انرژی، ۶۸ گرم کربوهیدارت، ۱۱ گرم پروتئین، ۲۸ گرم فیبر غذایی، و فاقد کلسترول است. هل سرشار از ویتامین ها و ریزمغذی های مختلف نیز است که از آن جمله می توان به نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی اشاره کرد.

هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه ای در طب سنتی است. آسیاب هل دارای رایحه ای بسیار خوش بو و معطر است که در محبوبیت آن نقش بسزایی دارد. این گیاه در فرهنگ ایرانی جایگاه خود را یافته به نحوی که چای همراه با هل یکی از پرطرفدار ترین انواع چای است. هل جزو ادویه هایی است که عطری مخصوص و طعمی بی نظیر دارد. از هل در تهیه انواع شیرینی ها و غذاها و نوشیدنی های معطر مانند چای و قهوه استفاده می شود. می توان برای خوش طعم نمودن غذاها و نوشیدنی ها از هل به صورت پودر شده نیز استفاده نمود. پودر هل را می توان از ادویه فروشی ها تهیه نمود اما اگر می خواهید پودر هلی را داشته باشید که تازگی و عطر هل را داشته باشد، برای تهیه پودر هل از روش این بخش از رازهای آسیاب هل در فروشگاه دیجی اسکیل استفاده کنید.

انواع روش های آسیاب هل در منزل :

آسیاب هل در منزل و کاشت هل در خانه 09122076310

هل دو نوع اصلی دارد؛ هل سبز Elettaria و هل غیر سبز که شامل هل سیاه، هل سفید و هل قرمز Amomum می شود. هل سبز از انواع دیگر آن خوش عطر تر است بنابراین برای تهیه پودر هل بهتر است از آسیاب هل سبز استفاده کنید. برای تهیه پودر هل ابتدا باید هل سبز با کیفیت تهیه نمائید. شرایط نگهداری هل در میزان عطر و طعم آن تاثیر دارد. اگر فروشندگان هل دانه هل سبز را در شرایط خوب نگهداری کرده باشند عطر هل ماندگار خواهد ماند پس هل سبز را در بسته بندی مناسب و از جای معتبر تهیه کنید. هل را باید در غلاف آن و در جعبه چوبی و محفوظ و در جای خنک، تاریک و خشک نگهداری کرد.

روش اول :

برای تهیه پودر هل می توانید از انواع دستگاه آسیاب هل موجود در فروشگاه دیجی اسکیل استفاده کنید. برای آسیاب نمودن هل، ابتدا پوسته خارجی آن را جدا نمائید، سپس دانه های هل را درون آسیاب ریخته و پودر کنید.

روش دوم :

برای تهیه پودر هل می توانید از آسیاب هل برقی استفاده کنید. برای تهیه پودر هل یک قاشق از شکر آسیاب نشده را بردارید و با هل سبز در دستگاه آسیاب هل بریزید تا خوب پودر شود.

روش سوم :

برای تهیه پودر هل می توانید از وردنه استفاده کنید. برای این کار ابتدا پوست دانه های هل را جدا کرده و آن ها را بر روی یک سطح صاف مثلا یک تخته ریخته و مقداری شکر بر روی آن ها بریزید و وردنه را روی آنها حرکت دهید. شکر باعث افزایش استحکاک و بهتر پودر شدن و آسیاب هل می شود.

روش چهارم :

برای ساییدن هل می توانید از هاون های دستی استفاده کنید. هل ها را درون هاون ریخته و خیلی خوب بکوبید تا تبدیل به پودر هل شود.

طریقه نگهداری پودر آسیاب هل :

آسیاب هل در منزل | کاشت هل در خانه 09122076310

برای اینکه پودر هل شما عطر و طعم خود را حفظ کند، آن را درون ظرف های شیشه ای با درب محکم بریزید تا هوا به درون آن وارد نشود. سپس این ظرف را در محیطی به دور از نور مستقیم آفتاب برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید.

فواید مصرف آسیاب هل سبز برای سلامتی چیست ؟

آسیاب هل در منزل | کاشت هل در خانه 09122076310

هل به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و از برخی بیماری های جدی مانند سرطان جلوگیری می کند. همچنین به درمان دیابت کمک می کند و به شما در مقابله با افسردگی کمک می کند. می‌ توانید همانطور که معمولاً انجام می‌ دهید هل را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا حتی از شیر هل (که شیر الیچی نیز نامیده می‌شود) استفاده کنید تا از مزایای شگفت‌ انگیز آن بهرمند شوید. این ادویه عجیب و غریب مملو از مواد مغذی است تا بدن شما را تغذیه کند. در طب سنتی بیش از 5000 سال است که از هل به عنوان یک گیاه دارویی محبوب استفاده می‌شود. هل در سه نوع مختلف وجود دارد، اما هل سبز به مراتب محبوب ترین هم برای استفاده در آشپزی و هم برای مصارف دارویی است. همانطور که گفتیم، حاوی سطوح بالایی از ویتامین A، ویتامین C و سایر ریزمغذی ها است. این مواد معدنی و ویتامین ها با هم کار می کنند تا به هل فواید سلامتی زیادی بدهد.

✅ مصرف پودر آسیاب هل سبز سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

بر اساس یک مطالعه هندی، هل را می توان در غذاها نه تنها برای طعم، بلکه برای تقویت هضم نیز استفاده کرد. مصرف هل سبز همچنین متابولیسم را با توجه به خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن تحریک می کند. آسیاب هل همچنین برای تحریک ترشح اسید صفراوی در معده، کمک بیشتر به هضم و کاهش وزن و متابولیسم مناسب چربی شناخته شده است. این ادویه همچنین از سایر بیماری های گوارشی مانند رفلاکس اسید، سوزش سر دل، اسهال و غیره جلوگیری می کند. نوشیدن مقادیر زیاد چای یا قهوه ممکن است شما را اسیدی کند. با این حال، افزودن هل سبز به چای یا قهوه باعث کاهش اسیدیته می شود. افزودن هل به چای، آن را به سلطان چای ها تبدیل می کند. برای مصرف هل سبز با چای، به سادگی هل و یا پودر هل را به برگ های چای خود اضافه کنید.

✅ مصرف آسیاب هل سبز سلامت قلب را ارتقا می دهد.

خواص آنتی اکسیدانی آن می تواند سلامت قلب را تقویت کند. آسیاب هل همچنین حاوی فیبر است، ماده مغذی که می تواند به کاهش سطح کلسترول و تقویت سلامت قلب کمک کند. مصرف هل سبز همچنین می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد و این برای قلب مفید است. برای این منظور، به سادگی معجونی از یک قاشق چای خوری گشنیز و کمی هل به همراه یک فنجان آبمیوه تازه میل کنید. طبق گزارش دانشکده پزشکی هاروارد، آسیاب هل یکی از موادی است که متخصصان قلب معمولاً در نوشیدنی و یا شام خود گنجانده و از آن استفاده می‌کنند.

✅ مصرف آسیاب هل سبز در پیشگیری از سرطان کمک می کند.

هل پتانسیل خود را به عنوان یک درمان طبیعی سرطان نشان داده است. چندین مطالعه حیوانی نشان داده است که از این ادویه می توان برای پیشگیری، به تاخیر انداختن و حتی معکوس ساختن سرطان استفاده کرد. طبق یک مطالعه در عربستان سعودی، تجویز پودر آسیاب هل باعث کاهش بروز تومورها شده است. مصرف هل سبز، همچنین التهاب عمومی را کاهش می دهد، که رشد سلول های سرطانی را مهار می کند و حتی از بین می برد.

✅ آسیاب هل با باکتری های بد مبارزه می کند.

هل یک درمان خانگی قدیمی است که به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی نفس استفاده می شود. سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر خواص ضدباکتری است و اگر به طور منظم آن را مصرف کنید، سلامت دهان و دندان شما عالی خواهد بود. این ادویه حاوی روغن هل به نام سینئول است که به دلیل خواص ضدمیکروبی خود شناخته شده است. باکتری های ناسالم موجود در کام و زبان را از بین می برد و در نتیجه سلامت دهان را ارتقا می دهد. جویدن دانه های آسیاب هل به طور موثر سطح PH دهان را متعادل می کند و از ایجاد حفره های جدی و حتی بیماری های لثه جلوگیری می کند.

✅ مصرف پودر آسیاب هل شما را آرام می کند.

پودر آسیاب هل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بر روی افراد اثر آرام بخش دارد. همچنین با تجمع کورتیزول در بدن شما مبارزه می کند، بنابراین استرس را کاهش می دهد و تنفس آسان را تقویت می کند. استشمام اسانس هل یا جویدن تکه‌ای از آن به غلبه بر استرس کمک می‌کند زیرا طراوت‌ بخش است. هل یک عنصر محبوب در رایحه‌ درمانی است و به افزایش جریان هوا به ریه‌ ها کمک کرده و در نتیجه اکسیژن بیشتری را به بدن می‌ رساند و به پاسخ های فیزیولوژیکی در طول ورزش کمک می کند.

✅ تاثیر استفاده از آسیاب هل در بهبودی پس از جراحی.

ساعات بعد از جراحی سخت و پر از بی‌ حسی و سرگیجه با بیهوشی است. اگر چه، به طور کلی به شدت بیهوشی و ساختار بدن بستگی دارد. ترکیبی از آسیاب هل و روغن‌ های ضروری همراه با زنجبیل، لیمو و اسطوخودوس به پاکسازی سر، غلبه بر حالت تهوع و احساس آرامش در هنگام به هوش آمدن کمک می‌کند.

✅ نقش آسیاب هل در تسکین و کاهش التهاب.

آسیاب هل همچنین به پاکسازی سینوس ها برای تنفس راحت تر کمک می کند. در صورت ابتلا به نوعی التهاب تنفسی، هل ممکن است با آنتی اکسیدان های خود به از بین بردن عفونت، باکتری یا تورم کمک کند. همچنین از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند و از التهاب در بدن که می تواند منجر به بیماری های مزمن شود، جلوگیری می کند. بنابراین، می توان آن را یک عامل تسکین دهنده در نظر گرفت که مملو از ترکیبات ضد التهابی است.

✅ آسیاب هل ناراحتی های تنفسی را برطرف می کند.

این ادویه حاوی عنصری به نام سینئول است که به عنوان یک ضدمیکروب عمل می کند و از عفونت های باکتریایی که روی ریه ها تأثیر می گذارند جلوگیری می کند. هل سیاه به بهبود سلامت تنفسی کمک می کند. آسم و خس خس سینه را می توان با مصرف هل در کنار داروی معمولی کاهش داد. این به پاکسازی مجرای بینی و سینه از خلط کمک می کند تا تنفس راحت تر شود. فلاونوئیدهایی دارد که با کمک به ریه های شما برای استراحت طولانی و عمیق، مصرف اکسیژن شما را بهبود می بخشد.

✅ فواید مصرف آسیاب هل سبز بر روی پوست و مو.

آسیاب هل را می توان ناجی برای پوست های مستعد آکنه در نظر گرفت. از ایجاد جوش جلوگیری می کند و لک ها را از بین می برد. جریان سبوم را کنترل می کند و تمام منافذ مسدود شده را پاک می کند. عناصر ضدالتهابی آن برای خلاص شدن از شر سوزش پوست و یکدست شدن رنگ پوست عمل می کنند. لب های نرم تر با مصرف هل سبز. لب های ترک خورده به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در هل دیگر نگران کننده نیستند. اسانس آسیاب هل برای خوشبو شدن لب ها و همچنین صاف کردن لب ها به بالم لب اضافه می شود.

کاشت هل در خانه از طریق بذر :

آسیاب هل

هل برای رشد موفقیت آمیز به شرایط محیطی بسیار خاصی احتیاج دارد، از جمله محیطی با رطوبت بالا، دمای ثابت و گرم، خاک مداوم مرطوب و بدون نوسانات محیطی.

جوانه زدن

هل به طور متوسط در طی 25-20 روز اتفاق می افتد. خاک باید ماهی دو بار کوددهی شود و ترجیحا از کودهای سرشار از فسفر استفاده شود. آبیاری بستر بذر باید به صورت مداوم باشد و سایه بانی جهت بالای سر آن باید در نظر گرفته شود. زمان مناسب برای برداشت کپسول ها قبل از تبدیل شدن رنگ آنها به زرد است چرا که در این زمان کاملا رسیده هستند.

مراحل کاشت هل

دانه های هل را با آب ولرم بشویید. تا ژله ای که آن را احاطه کرده را از بین ببرید سپس آن را در سایه خشک کنید. دانه های هل را در یک ظرف شیشه ای قرار دهید. محلول اسید نیتریک با غلظت 2.5٪ به دانه های هل اضافه می شود تا روی آن ها را بپوشاند و بذرها را با قاشق به مدت دو دقیقه هم زده و سپس اسیدنیتریک را خارج می کنیم. دانه های هل را با استفاده از آب لوله کشی شسته و سپس به یک کاسه آب ولرم منتقل کرده و یک شب در آن آب می گذاریم تا لایه های جامد پوشاننده دانه های هل مرطوب شود و آن ها را بشکنیم.

نحوه کاشت بذر هل

بذر هل بلافاصله پس از فصل سرما به صورت ردیفی بر روی سطح خاک، با فاصله مناسب 4 الی 6 فوت بین هر ردیف قرار می گیرد. بذرها با یک لایه سبک خاک پوشانده می شوند، سپس خاک را با یک لایه نازک شاخه پوشانده و شاخه ها را با کمی نی یا علف های هرز می پوشانند، سپس خاک را عمیقا آبیاری می کنند تا مرطوب شود. جوانه زدن به طور متوسط در طی 25-20 روز اتفاق می افتد. بیشتر شاخه ها و کاه ها برداشته می شوند و فقط یک لایه نازک از آن ها روی دانه ها باقی می ماند. در این مرحله جوانه ها باید از اشعه خورشید محافظت شوند.

برداشت هـل

گیاه هل از ماه سوم پس از کاشت بذر خود شروع به باردهی می کند و میوه ها باید خشک و سبز شوند و با دست جمع شوند. میوه ها به مدت 6-7 روز خشک می شوند و در یک ظرف در مکانی خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری می شوند.

نیازهای زیست محیطی برای رشد هـل :

آسیاب هل

گیاه هل برای رشد مناسب به شرایط خاصی نیاز دارد، از جمله:

مکان

محل کاشت گیاه هل باید با دقت انتخاب شود، نور مستقیم خورشید نباید به آن برسد، بنابراین می توان آن را در سایه درختان بلند، کاشت. همچنین می توان آن را در گلدان داخل خانه پرورش داد، خصوصا اگر خاک در فصل زمستان در معرض یخ زدگی باشد، با قرار دادن آن در محلی که در معرض نور غیر مستقیم آفتاب قرار دارد به مدت 6-8 ساعت در روز، و انتقال گیاه هل به گلدان های بزرگتر هر چند سال یکبار، می توانید آن را در منزل خود پرورش دهید.

خاک

ترجیح داده می شود خاک این گیاه، خاک هوموسی غنی از مواد آلی مانند کود باشد و PH خاک ترجیحا بین 6 الی 6.8 باشد.

پوسیدگی هـل

پوسیدگی به دلیل وجود قارچ هایی به نام protists ovale رخ می دهد و علائم آن به صورت زخم های اشباع شده از آب روی ساقه گیاه و لکه های پر آب روی برگ ها ظاهر می شود و میوه ها با بوی نامطبوع می پوسند و می ریزند. با تقویت زهکشی خاک می توان از بیماری جلوگیری کرد و گیاهان آلوده باید با سوزاندن از بین بروند.

موزاییک هـل

نوعی بیماری ویروسی است که علائم آن لکه دار شدن و رنگ پریدگی برگ های جوان است. این لکه ها به رگه های سبز کم رنگ تبدیل می شوند که از خط وسط برگ تا لبه های آن گسترش می یابد. در این حالت، گیاهان آسیب دیده باید دور ریخته شوند تا گیاهان سالم جایگزین شوند.

آب

خاکی که گیاه هل در آن رشد می کند نباید خشک شود و باید با در تابستان و در فصل میوه دهی، مرتبا مرطوب باشد.

کود

خاک باید ماهی دو بار کوددهی شود و ترجیحا از کودهای سرشار از فسفر استفاده شود و می توان 5 کیلوگرم کود قدیمی یا هر نوع کود آلی را به هر گروه از درختان اضافه کرد همچنین تفاله چریش را نیز می توان اضافه کرد که باقیمانده میوه های چریش پس از استخراج روغن از آن ها است.

بیماری ها و آفات هـل :

آسیاب هل

از جمله مهمترین آفاتی که گیاه هل را تحت تاثیر قرار می دهد موارد زیر می باشد:

ریزوماتوز

بیماری قارچی است که علائم آن زردی گیاه، کمرنگ شدن برگ ها، و تغییر رنگ گیاهان بالغ است و در این حالت گیاهان آسیب دیده باید دفع شوند.

تریپس هل

بیماری است که توسط حشره تریپس ایجاد می شود و علائم آن وجود لکه های نقره ای، لکه های سفید، زرد و قهوه ای یا رگه هایی در نقاط آسیب دیده و غلاف برگ ها و بوته های جوان است که باز نمی شوند. این بیماری با حشره کش ها درمان می شود.

نماتدها

نماتدها، آفت های کرمی می باشند، با مشاهده حضور کرم ها در خاک، به منظور از بین بردن کرم ها باید نور خورشید به خاک برسد.

آموزش کاشت هل در گلدان :

آسیاب هل

بهترین زمان کاشت هل در گلدان، اواخر فصل پاییز است؛ اما با رعایت شرایط محیطی مورد نیاز گیاه هل می توانید در هر فصلی از سال نسبت به کاشت آن اقدام کنید.

تهیه گلدان مناسب

گلدان های بزرگ با ارتفاع متوسط، حدودا ۲۰ سانتی متر، برای کاشت این گیاه مناسب می باشند. بهتر است که جنس گلدان از سفال باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. از طرفی باید دارای سوراخ های زهکشی مناسب باشد تا آب های اضافه از ته گلدان خارج شود.

خاک مورد نیاز

گیاه هل به خاک غنی و حاصلخیز نیاز دارد. برای کاشت هل در گلدان می توانید از ترکیب خاک باغچه، پیت ماس یا کوکوپیت و مقداری کود دامی استفاده کنید؛ همچنین برای افزایش زهکشی خاک، مقداری ماسه به آن بیافزایید.

خیساندن بذر هـل

ابتدا دانه های هل که کپسول های آن می باشند را برای چند دقیقه در آب می خیسانیم. سپس به آرامی کپسول را باز  کرده و بذرها را خارج می کنیم. در مرحله بعد، بذرها را با آب می شوییم تا پوشش چسبناک آن از بین برود. بذرها را دو روز درون آب قرار می دهیم و پس از این مدت درون دستمال خیس می گذاریم تا جوانه بزند. بعد از جوانه زدن یاید بلافاصله بذرها را در گلدان بکاریم.

کاشتن بذر هـل

برای کاشتن دانه هل، ابتدا سطح خاک را بوسیله یک آب پاش به خوبی مرطوب کنید. سپس با یک بیلچه باغبانی سطح خاک را صاف کنید تا آماده کاشت شود. بذرهای هل را که قبلا خیسانده اید و جوانه زده اند را روی سطح خاک پاشیده و با مقداری خاک روی آن را بپوشانید. در پایان نیز با  آب پاش، مجددا سطح خاک را به خوبی مرطوب کنید.

زمان و نحوه برداشت دانه هـل :

آسیاب هل

زمان مورد نیاز برای رشد و برداشت کپسول های هل، ۴ الی ۶ هفته بعد از کاشت این گیاه می باشد؛ اما گاهی اوقات بیش از ۲ ماه نیز برای رسیدن دانه ها زمان نیاز است. دانه های هل را زمانی که تقریبا رسیده باشند، برداشت می کنند؛ یعنی قبل از اینکه رنگ آن ها زرد شود، باید  آن ها را برداشت کرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.